Dag 14 - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Gerda & John Verheijen-Pluim - WaarBenJij.nu Dag 14 - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Gerda & John Verheijen-Pluim - WaarBenJij.nu

Dag 14

Door: Grdzz

Blijf op de hoogte en volg Gerda & John

31 Juli 2013 | Verenigde Staten, Las Vegas

Dag 12 Seligman - Las Vegas.
Vandaag al om 7 uur rijden. We gaan naar Hackbury, door een stuk woestijn, naar de Hooverdam om vervolgens onze motoren in te leveren bij de Harley-dealer.
Een raar idee zo'n laatste dag optrekken met de groep. Morgen zijn we met zijn tweeën, en daar kijk ik ook naar uit, dubbel dus.
Omdat we een stuk woestijn gaan rijden, vertrekken we op tijd, het wordt 108 Fahrenheit (volgens John 42 graden C, wat na raadpleging van de omrekentabel uiteraard feilloos klopte).
Voor de woestijn ligt Hackbury, het laatste tankstation. Tevens zijn er heel wat oude curiositeiten te bezichtigen, een Corvette uit de jaren 50, een oude benzinepomp, verschillende emaille reclameborden, een fornuis en nog meer antiquiteiten.
De heren wc is een bijzonderheid die wij dames niet mochten bezoeken. Ik vermoed een hoog "bloot-gehalte".
Vervolgens de jas vol met flesjes water en: kom maar op woestijn!
En het was niet warm, het was niet heet, het was loeiheet.
De tourleiding wilde er doorheen zonder stop. Een stop is, zonder bomen, een bakoven met je motorkleding aan. Doorrijden is door de rijwind uiteindelijk koeler.
Na 1 1/2 uur (belachelijk te lang, vind ik achteraf) kwamen we bij de Hooverdam en konden we, wegens grote toeristische toeloop, op parkeerplaats 13 onze motoren stallen.
De Hooverdam is gebouwd tussen 1931-1936. Bij de bouw zijn 90 medewerkers omgekomen. Het is een komvormige betonnen dam die het water uit de Coloradorivier opstuwt en zodoende elektriciteit genereert.
Wat onmiddellijk opviel is de grootte, in onze geheugens stond een gigantische dam met een bak met water waar je u tegen zei.
Het hele project is inderdaad groots, veel elektriciteitstorens en -kabels, veel wegen, viaducten, parkeerplaatsen. Maar de dam zelf was ongeveer 2x zo groot als het gemaal Zedemuden in Zwartsluis. En die bak met water? Dat leek nog het meest op het Beulaker Wiede bij Giethoorn. We hebben nagevraagd hoe het kon dat de werkelijkheid anders was dan onze herinneringen. Het blijkt dat sinds de opening het waterpeil in het stuwmeer met 20 meter! is gezakt. Dit komt door droogte, weinig sneeuwval en de komst van de Powells-dam, 10tallen kilometers vóór de Hooverdam, waardoor er minder water van de Coloradorivier naar de Hooverdam stroomt.
Hoe dan ook, het was minder spectaculair. De tourleiding overweegt om de Hooverdam in een volgende Go West tour te schrappen.
Naar de Harley-dealer en daar de motor ingeleverd. We waren allen totaal bezweet, op het toilet bij de dealer zag ik tot mijn grote schrik dat mijn haar tot touw was verworden.
We settelden ons weer in hetzelfde hotel van de eerste dag Las Vegas, the D.
'S avonds Vegas in met een heuse limousine. kosten $60, te delen door 4 stellen, dus $15 per koppel. Kopie! (spreek uit als: koopie). in Vegas diverse fonteinen en spectaculaire buitenoptredens gezien.
Ver na twaalven naar huis en het bed in, maar slapen zat er nog niet in, teveel te verwerken. Pas tegen 2 uur vielen we in slaap en werden pas de volgende dag, een vrije dag, om 10 uur wakker.

• 02 Augustus 2013 - 09:51

Annette:

Als wij ooit nog eens in Amerika komen, gaan we nooit op de motor door die woestijn, verschrikkelijk lijkt me dat. Maar goed, jullie hebben het er gelukkig goed van afgebracht. Nog eén dagje genieten en dan naar huis, weer zo'n monstertocht.. Het is een vreemd idee dat, terwijl ik dit tik, jullie al in de lucht zitten, hoop ik, en pas morgenvroeg weer op Schiphol landen. Een hele fijne vlucht en tot morgen. Kussie An

• 02 Augustus 2013 - 10:49

Anka:

Wat zal ik je verhalen missen Gerda!! Ze zijn zo smakelijk verteld, zodat je alles voor je ziet.
    Die Belgen verhalen......na jouw beschrijving zó uit te tekenen.
    Ja, wat een dubbel gevoel hè, na 2 weken intensief met elkaar optrekken met alle voor- en nadelen, ben je weer met z'n tweeën. Ook weer heerlijk natuurlijk.
    En die Award.....de hebben jullie dubbel en dwars verdiend...verbaast mij niks!
    Nu zit deze prachtige reis er weer op, heel veel om over na te denken!
    Een hele goede vlucht en tot gauw!!
    Liefs, Anka